bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

Salamanca

Woensdag 23 februari 2022: Maandagochtend werden we wakker van de regen die op het camperdak tikte. Na ons ontbijt zijn we vertrokken vanuit Urrugne naar Salamanca. Tot Burgos bleef het regenachtig, vanaf Burgos scheen de zon. Alle landerijen en weilanden tot Burgos waren mooi groen door de groeiende gewassen en er was duidelijk veel regen gevallen; alle beken en sloten waren goed gevuld en hier en daar stond nog water op de akkers. We hebben in de buurt van Burgos een broodje met koffie als lunch gegeten. De kokkin van het wegrestaurantje hield wijzend naar het broodje een heel verhaal in het Spaans, geen idee waar het over ging. Vervolgens vroeg de kassière in haar beste Engels of het broodje (serrano ham/camembert kaas) warm gemaakt moest worden. Deze combinatie opgewarmd vinden wij niet lekker, dus tot haar verbazing wilden we het broodje gewoon koud.

Na Burgos had het duidelijk minder geregend en nog zuidelijker stond er ook geen water meer in de sloten. Op de akkers stonden de regeninstallaties klaar voor gebruik en bij Valladolid werd er zelfs hier en daar beregend.

Veel vrachtverkeer op de weg, verder best rustig, dus we konden goed doorrijden. We passeerden 1 Nederlandse camper. Er vlogen hier en daar veel roofvogels boven de velden, opeens vloog er eentje voor de camper door, tenminste dat was de bedoeling van de vogel, maar hij vloog met een klap tegen onze voorruit. Gelukkig bleef de ruit heel en kwamen wij met de schrik vrij. Vermoedelijk heeft de vogel de klap niet overleefd.

Voor de camping bij Salamanca moet je inchecken bij de receptie van het bijbehorende hotel. De man bij de receptie wilde onze beider paspoorten zien, ik zei dat ik die nu even niet bij de hand had omdat deze camping onze gegevens heeft en daarom nooit ons paspoort nodig heeft. De man vroeg hoe we dat dan deden met vliegreizen, ik zei dat we niet vlogen, realiseerde me pas later dat hij dacht dat we helemaal geen paspoort hadden. Nou ja, als we dan volgende keer maar een paspoort konden tonen besloot hij.

Meerdere Engelsen op doorreis op de camping, een paar fransen en wij. Een aantal reeds op weg naar huis, anderen zoals wij op zoek naar de zon. We hebben nog even in de zon gezeten, daarna koelde het ook snel af.

De nacht van maandag op dinsdag heeft het gevroren, om 08.00 was het 2 graden, het gras was wit. Gelukkig scheen de zon.

Om 11.00 zijn we naar Salamanca centrum gefietst, handschoenen nodig want het was nog fris. De fietsen ergens bij de kathedraal aan een boom vastgemaakt. Er liggen een paar universiteitsgebouwen in de buurt van de Kathedraal en dat levert een straatbeeld met veel studenten op. Er leek ook een groep priesterstudenten rond te lopen, jonge mannen in witte enkellange “jurken” en een zwarte trui. Even later vroegen we iemand om een foto van ons samen te maken. Het bleek een Nederlands stel en we raakten aan de praat. Bleek het stel van de Nederlandse camper die we gisteren voorbijgereden waren. Zij stonden iets verder buiten de stad op een camping en waren met de bus naar het centrum gekomen. Na een tijdje gingen zij op zoek naar de Romeinse brug, wij gingen verder de stad in. We bezochten Salamanca al een paar keer eerder, het blijft een leuke stad met hele mooie gebouwen. Het was overal gezellig druk. Na enen zijn we op een terras op de Plaza Mayor gaan zitten voor een drankje en een broodje. De Plaza Mayor is een plein volledig omringd door mooie oude gebouwen, een ervan is het gemeentehuis. Er zijn een paar toegangspoorten tot het plein. De zon scheen en er was geen wind. We kregen bij ons drankje een schaaltje gevuld met een soort rode saus ratatouille met een stukje brood. We vonden het niet echt lekker. Toen we goed en wel zaten doken de Nederlanders van eerder die morgen op en vroegen of ze erbij mochten komen zitten. Ook zij waren toe aan een drankje en lunch. Het was heel erg gezellig en opeens was de middag om, zaten we in de schaduw en kregen we het koud. We zijn daarna ieder weer onze eigen weg gegaan. We zijn nog even naar een klooster gefietst, maar dat bleken we jaren geleden al bezocht te hebben.

Vervolgens boodschappen gehaald bij de Lidl. Terug op de camping was het inmiddels te koud om nog buiten te zitten. Bijna alle Engelsen zijn verder gereisd, medeovernachters nu Duitsers, Fransen, een Spanjaard.

Afgelopen nacht heeft het weer gevroren, vanmorgen gelukkig weer zonnig. Vanmorgen op ons gemak opgestart met een heerlijk warme douche in het koude gedateerde sanitairgebouw. Alleen het herensanitair is open, damesgebouw wordt gerenoveerd. Corona is nog lang niet vergeten hier: de helft van de toiletten is open, zo ook de douches, om en om, op ruime afstand van elkaar.

Hoewel een mondneusmasker alleen binnen verplicht is, kunnen veel Spanjaarden geen afscheid nemen van dat ding. Er lopen nog veel mensen met mondneusmasker rond op straat.

Rond de middag zijn we weer naar het stadscentrum gefietst, deze keer via een eiland in de rivier.

Op dat eiland was het blijkbaar boomplantdag: er waren grote groepen schoolkinderen bomen aan het planten. We hebben onze fietsen deze keer bij de Romeinse brug gezet en zijn vandaar de stad in gelopen. Er zaten hier en daar straatmuzikanten, dat klinkt toch altijd heel gezellig. Een jongeman bespeelde een bijzonder instrument dat een heel mooi geluid geeft. Hij bespeelde een Hang. De Hang (of soms Hang-drum; Handpan) is een relatief nieuw percussie-instrument dat eruit ziet als een vliegende schotel. Ze bestaat uit twee op elkaar geplaatste sferische schalen van staal.

We hebben op een terras op het Plaza Mayor weer een drankje en lunchhapje genomen. Deze keer kregen we bij het drankje een bakje chips en 2 bakjes ratatouille. Het plein was weer gezellig druk, veel beweging, dus leuk om mensen te kijken. De gemeentewerker kwam weer regelmatig met zijn stofzuigerkarretje om papiertjes en andere rommeltjes op te ruimen. Op een toren zat een ooievaar te klepperen op zijn nest en dat alles bij 18 graden en een stralende zon.

Terug op de camping zijn weer nieuwe overnachters aangekomen, deze keer ook 3 nederlandse stellen. We verblijven ook aankomende nacht weer met 13 medekampeerders hier.

We hebben wat opgeruimd, morgen gaan op weg naar Portugal.