bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

Saint-Palais-sur-Mer

Vrijdag 25 maart 2022: De nacht was doodstil en toen het licht werd begonnen de vogeltjes enthousiast te fluiten. Tijdens ons ontbijt zagen we in het gras opeens een konijntje dat iets gevonden had om te knabbelen, iets verderop huppelden twee ree-en voorbij. Vinken en mussen en een zang lijster hadden het druk met zaden zoeken.

Na het ontbijt zijn we naar Saint-Palais-sur-mer, ten noordwesten van Bordeaux, bij de monding van de Garonne en de Dordogne gereden. De binnenwegen ten zuidwesten van Bordeaux zijn slecht, de rit saai. Nagenoeg geen verkeer en voornamelijk dennenbossen en soms een verwaarloosde akker met taaie struiken, geel bloeiend en lijkend op brem. Hier en daar wel een leuk ogend dorpje met goed onderhouden gebouwen.

Toen we goed en wel reden vielen de temperatuurmeter, de brandstofmeter en alle lampjes van het dashboard uit. De kilometerteller deed het gelukkig wel nog, dus we zijn doorgereden naar ons doel.

Ten noorden van Bordeaux heel erg veel druivenvelden, alle druiven planten netjes gesnoeid.

Af en toe alleen gele velden zover je kan kijken. De koolzaad bloeit uitbundig.

Veel bomen beginnen blaadjes te krijgen, echt een fris gezicht.

De ingang van de beoogde camping vonden we even niet en we kwamen terecht in een smal doodlopend straatje. Gelukkig konden we via een oprit keren. Daarna aan de hoofdstraat geparkeerd en toen ben ik 150 meter verder naar de campingreceptie gelopen. Het was inmiddels lunchtijd voor de campingreceptie, ze hebben van 12.00 tot 15.00 lunchtijd. De alleen maar Frans sprekende campingeigenaar was zo aardig om mij toch te helpen. We kregen een plek en hij zette de slagboom open zodat we binnen konden rijden. Intussen was er net voor de geparkeerde camper een fietser om onduidelijke reden van het fietspad geraakt en met vaart tegen een geparkeerde auto gebotst.

Zijn maat probeerde de man op te rapen, de auto eigenaar en een vrouw kwamen er ook bij, de brandweer werd gebeld, dus die kwamen eerste hulp bieden aan de gevallen fietser.

De auto waartegen de fietser was gebotst was behoorlijk beschadigd. Het verloop kennen we niet omdat we toen naar de camping zijn gereden. Een hele mooie, goed onderhouden camping. Er zijn al veel kampeerders op deze camping, die na de winterstop pas open is sinds 15 maart.

Wij zijn na de lunch nog het dorp in gefietst. Er zijn meerdere baaien met strand, erg vervuild strand: overal aangespoeld vuil en takken. De gemeente heeft nog wat werk alvorens het strandseizoen kan beginnen.

Inmiddels doen alle lampjes en metertjes op het camperdasboard het weer, er was een zekering kapot en die hadden we wel in onze voorraad.

Een fietstocht door Saint Palais laat zien dat er hier heel erg veel hele oude grote herenhuizen staan, sommigen zijn goed onderhouden en bewoond, veel lijken alleen in de zomer gebruikt te worden en sommigen lijken gewoon verlaten.

Zaterdag 26 maart 2022:Vanmorgen naar Royan gefietst over een fraai aangelegd fietspad. In Royan is een overdekte (vers)voedsel markt, die hebben we bezocht. De overdekte markt is een rond gebouw, binnen en buiten stalletjes. Binnen stalletjes zijn permanent aanwezige winkeltjes, van de stalletjes buiten weten we dat niet. Royan ligt dicht bij de zee, dus een grote hoek met vis en buiten werden oesters in de schelp verkocht. Ook bloemen en plantjes ontbraken niet, witte asperges was er ook al en binnen stond ook een wijnhuis wijn te verkopen. De markthal is elke morgen geopend, behalve op maandag, dan is ie gesloten. Het was er heel erg druk, en ook het bijbehorend cafeetje met terras had het druk.

Het was dan ook een stralend zonnige zaterdag.

In de buurt van de jachthaven en bij de stranden zijn al veel restaurantjes en terrasjes open en die werden goed bezocht.

Na de lunch zijn we teruggegaan naar de camping. Later nog naar een supermarkt gegaan om boodschappen; we kwamen voorbij de overdekte markthal van Saint Palais, maar dat is maar een hele kleine hal. Er is een groot meer in een park en ook daar en op de boulevard en het strand was het erg druk. Toen we een ijsje gingen halen was er file voor het ijswinkeltje.

We vonden een leuk uitziend klein restaurantje, daar hebben we voor het diner gereserveerd. Dat reserveren bleek later een slim idee, tijdens ons diner heeft de serveerster vele malen nee moeten verkopen aan potentiële klanten. We kregen een tafeltje op het terras, met terraslampen goed te doen. Het eten was erg lekker en de serveerster zeer vriendelijk en klantgericht. Intussen koelt het ’s-avonds wel flink af.

Zondag 27 maart 2022:Naar Royan gefietst, daar bleek ook een grote markt rondom de overdekte markt, veel drukbezochte kraampjes. Er was een soort demonstratie tegen de oorlog in Oekraine. De weinige deelnemers deelden pamfletten uit en er hingen wat teksten op de straatafzetting.

Vervolgens hebben we de grote kerk van Royan bezocht: zonder twijfel het allerlelijkste kerkgebouw dat we ooit gezien hebben. Het gebouw bestond geheel uit beton. Het interieur viel mee, wel erg sober, maar de glas in loodramen maakten het geheel acceptabel. Bij de ingang woonde een zwerver, deze persoon was er niet maar het matras en bezittingen lagen opgestapeld in een hoek.

Alle terrassen overvol, dus terug naar de camping voor de lunch. Later op de middag het kerkje in Palais bezocht, het staat op een oude begraafplaats, het originele gebouwtje stamt uit de 12e eeuw, In wo2 is dit kerkje ernstig beschadigd en in de negentiger jaren gerestaureerd. Dat is er niet aan te zien en het kerkje lijkt niet meer in gebruik, de toren ziet er wat vreemd uit. Naast de begraafplaats is een nieuwere kerk gebouwd zonder toren.

In het centrum bij de boulevard was het enorm druk met mensen, ook op het strand veel bezoekers. Op de weg file: veel oude en nieuwe cabrio’s; het was er weer voor. Alle open terrassen overvol, goed weer voor de horeca. Vrienden die nu wat noordelijker verblijven en op weg zijn naar Spanje lieten weten morgen op bezoek te komen. Kruising van wegen, gezellig.

Maandag 28 maart 2022:Vandaag wat minder zonnig, wat meer bewolking en in de morgen ook wat meer wind. We hebben in en rond de camper wat opgeruimd, zijn om boodschappen geweest naar de supermarkt en hebben vanmiddag in een uitgestorven dorp een ijsje gegeten. Duidelijk, minder weer, weekend voorbij en iedereen weer aan het werk.

Laat in de middag arriveerden Ben en Godelieve. We zijn uit gaan eten in een van de weinige restaurantjes die open zijn op maandag. Het was er heel erg druk. Het was gezellig en lekker.

Morgen gaan wij richting thuis, onze vrienden gaan later deze week richting Spanje.

Godelive

Wij zijn vanmiddag te voet ?naar het stadje gegaan. Ging beter dan met de fiets ? gisteren. ?

Paul

Martine en Thieu, vind het leuk de verhalen en alsook de foto's
Goede timing om thuis te komen , kachel aansteken winterkleren uit de kast , sneeuw schep klaar zetten en al wat kan bevriezen binnen zetten. !! De zomer is hier ook voorbij !!!!! wel thuis groetjes