bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

Terug naar Nederland

Dinsdag 29 maart 2022: Gisteravond was het nog gezellig en werd het een korte nacht.Tijdens het ontbijt een klein buitje, gelukkig hadden we de buitenrommel al ingepakt. Afscheid genomen van onze vrienden en op ons gemak via binnenwegen richting Poitiers gereden. Afgelopen weekend stond de camping helemaal vol, maar het weekend en het mooie weer zijn voorbij en de camping werd steeds leger.

Toen we goed en wel reden vielen de lampjes en metertjes op het dashboard net als enkele dagen geleden weer uit. Er zit ergens iets fout, maar de km.teller doet het nog, probleem moet tot thuis dan maar op een oplossing wachten. De rit leverde niet echt spectaculaire plaatjes op: veel slecht wegdek in de dorpen, veel groene en gele akkers. Af en toe reden we door een oud dorpje, de blauwe regen bloeit op veel plekken al en ook de Seringen staan in bloei.

Weg werkzaamheden zijn er overal, we werden 2 maal geconfronteerd met fikse omleidingen. In Niort zijn we even gestopt voor een lunchbroodje in een groot winkelcentrum. Opvallend veel mondkapjes worden nog gebruikt, door jong en oud, je kon in het winkelcentrum zelfs gratis een nieuw mondmasker krijgen.

Toen we door Saint-Maixent-l’Ecole reden(het dorp heet echt zo), zagen we zoveel mooie oude gebouwen en een verwijzing naar een abdij dat we besloten die te bezoeken. Aan het eind van het dorp lagen 2 megagrote, lege, parkeerplaatsen. Daar hebben we de camper neergezet en zijn met Bubbles naar het centrum gelopen. Op een terrein naast de parkeerplaats waren veel bejaarden bezig met Jeu de boules. Ernaast lag een voormalige kazerne met daarin een legermuseum en het vvv-kantoor.

Een groot centrum met veel smalle straatjes en oude huizen. Veel hele grote herenhuizen ook. Sommige huizen kunnen een opknapbeurt gebruiken, aan veel huizen zijn restauratiewerkzaamheden bezig.

Er is een grote toegangspoort tot de stad, geen stadsmuren.

Op het grote plein bij het gemeente huis stond een groot monument voor de gesneuvelde soldaten uit de oorlog van 1914-1918.

We passeerden een ruĂŹne van een kerk of kapel. De abdij bestaat uit het klooster en een grote kerk. Een mooie kerk met een prachtige preekstoel van hout en een verhoogd koor. Onder dat koor is een Crypte met de graven van Saint Maixent en Saint LĂ©ger . Een nog jonge organist begon net met spelen van zijn oefeningen op het orgel. Vanuit de kerk kon je naar de kloostertuin: een tuin omringd door een zuilengalerij.

Daarna verder naar onze overnachtingsplaats bij Lac Saint Cyr; een mooie camperplaats bij het meer.

Nu is het rustig bij het meer, maar in de zomer worden er door de gemeente heel erg veel activiteiten georganiseerd en is de toegang betaald.

De zon scheen voorzichtig bij 19 graden, we hebben nog even een wandelingetje bij het meer gemaakt. Voor de nacht staan we met 5 campers.

Woensdag 30 maart 2022: Het was doodstil vannacht en het is droog gebleven, dat is al meer dan de weersvoorspelling beloofde. Toen we in Dissay kwamen werd de weg geblokkeerd door een busje, een enorme groep volwassenen en kinderen werd toegesproken. We dachten eerst met een demonstratie te maken te hebben, maar het bleek een verzameling van zeker 150, als ridder of prinses verkleedde schoolkinderen met ouders en begeleiders te zijn, die na een kwartiertje op weg gingen naar het volgende dorp. Gelukkig kon de stoet zich verplaatsen via een wandelpad, zodat het verkeer weer verder kon.

Rond lunchtijd waren we in Dreux, bij een groot winkelcentrum met tankstation zijn we gestopt om te tanken, Bubbles een wandeling aan te bieden en een broodje te eten. Even de kapotte zekering vervangen door een werkende en we weten weer of de brandstoftank vol is. Dan de goede zekering er weer uit, alvorens die kan sneuvelen. Op de rondweg rond Dreux blokkeerde een hoogwerker die een bord aan het plaatsen was, alle tegemoetkomend verkeer. 2 Rotondes verder stonden wij daardoor ook even vast; Het verkeer vanaf de aanvoerwegen kon geen kant meer op en blokkeerde ook de rotonde. Na een paar minuten was er voor ons weer ruimte om verder te rijden. Daarna weer verder via de binnenwegen; veel dorpjes met hele oude huizen en heel irritant, verkeersdrempels in de weg. In Vernon reed een grote vrachtwagen met een landbouwvoertuig voor ons, maar opeens stonden er nergens meer borden die je vertelden waar de weg je heen zou brengen, de vrachtwagen heeft meerdere rondjes gereden over een rotonde, blijkbaar wist die de richting ook niet meer. De volgende kruising maakte ons ook niet wijzer, maar Tom Tom en google maps brachten ons op de goede weg het stadje uit.

Onderweg na Chartres regelmatig kastelen of landhuizen binnen geheel ommuurde tuinen. Bij Gisors lag een wild zwijn dood in de berm, w.s. aangereden.

We overnachten op een klein camperparkje naast een appartementencomplex voor bejaarden en bij een klein recreatiemeer. Op een paar buitjes na was het toch een droge frisse dag.

Donderdag 31 maart 2022: Vannacht waren alle 6 plekjes op het camperparkje bezet, onze Belgische buren van dat moment waren Spanje ontvlucht vanwege het vele slechte weer, ze hoeven eigenlijk pas 1 mei thuis te zijn. Tegen de morgen begon het te regenen en stormen en weer op weg reden we door een bui natte sneeuw. Tegen de middag was het gewoon droog, wel koud en nog steeds veel wind. Ten zuiden van Brussel wilden we graag als lunch een broodje eten, maar dat lukte niet; de parkeerplaatsen zijn enorm vervuild, de vuilnisbakken overvol en een gewoon vers belegd broodje wordt niet verkocht, ze verkopen wel diverse soorten warme snacks en snoep broodjes.

Uiteindelijk in de buurt van Mechelen toch koffie en een lekker belegd bruin broodje gegeten.

Toen we thuis aankwamen was het nog steeds droog en verscheen even zelfs een voorzichtig zonnetje. Inmiddels is het gras gemaaid, alles uit de camper gehaald en staat de wasmachine te werken.

Paul

Dan heb je gemerkt dat het hier ook fris kan zijn , oftewel gewoon koud ! Kunnen er alweer plannen gemaakt worden voor de volgende rit .
Als de verbouwing klaar is ..............of is dat inmiddels ook al gebeurd .
In ieder geval bedank voor de verhalen en foto's en tot de volgende reis. gr Paul

Godelive

Je wordt daar ook niet vrolijk van als de metertjes uitvallen. ?? Thieu de automonteur zal het weer laten werken.
Succes met de keuken verbouw ????