bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

Tavira

Donderdag 17 maart 2022:Gistermorgen was het droog, we hebben ons voorwiel uitgegraven( dat had zich slippend ingegraven toen we de camper eerder vlak probeerden te zetten op levelblokken) en zijn vanuit Falesia(Albufeira) via lokale wegen naar Tavira gereden. De weg was soms erg slecht en smal. Maar ach…..sightseeing toeristische route, noemen we dat. De lucht zag wat grauwgeel/oranje door Saharazand; pas vandaag zagen we op de foto’s hoe erg oranje de lucht gekleurd was.

Net na elven waren we in Tavira. Er waren weinig vrije plekken, dus de keuze was snel gemaakt. Niet veel later waren alle vrije plekken weer bezet, het is ook hier best druk, het receptiemeisje vond het wel jammer dat de drukte zich in de ochtend concentreerde, de middagen zijn rustig voor de receptie omdat er dan geen wisselingen meer plaatsvinden. Later op de dag is nog een buitje saharazand gevallen, resultaat: alles onder het zand., ook de kleding die een enkeling op de wasdraad had hangen.

Er komt hier tussen 6.00 en 23.00 elk uur een trein voorbij, maar veel hinder veroorzaakt dat niet. We zijn gaan eten in een lokaal restaurantje waar we een half jaar geleden ook eens zijn geweest. Er komen zo weinig buitenlanders dat de ober ons in het Nederlands begroette met: ”Hoe gaat het”, de enige woorden die hij kent, behalve “dank je wel”.

Vandaag zou de zon schijnen volgens de weersvoorspellingen. Helaas, de zon kwam niet door de bewolking heen, maar het werd wel 20 graden. We zijn even naar de overdekte markt geweest om vlees te kopen, later naar de jachthaven gefietst. Er liggen heel veel bootjes in het water in de rivier in Tavira en ook in de jachthaven, maar er is niemand, dus niets te beleven. Ook de paar terrasjes die er zijn hadden maar een enkele klant.

Vrijdag 18 maart 2022: We zijn naar buurdorp Cabanes de Tavira gefietst via het fietspad langs de zoutpannen. De meeste zoutpannen zijn leeg, maar in eentje staat veel water en een kolonie flamingo’s. Het is een dag vol bijzondere ontmoetingen. We hebben nieuwe buren; zij wachten op bericht van de verzekering om naar Nederland te vliegen voor een begrafenis. Onderweg naar Cabanes raakten we bij de flamingo’s in gesprek met een stel waarvan de man lippenstift op had en ook mooi gelakte nagels. In het stadje spreekt een Amerikaan ons aan vanwege onze elektrische fietsen. Hij en zijn vrouw wonen sinds enkele jaren in de Algarve, ze vinden het leven hier aangenamer dan in hun thuisstaat Arizona. Toen we terugkwamen van ons diner in een restaurant raakten we in gesprek met onze tijdelijke overburen: Engelsen die al 4 jaar in hun camper wonen in Portugal. Ze hebben een soort brievenbus adres in Lissabon. Opeens ontpopt een van de andere aanwezige Engelsen zich als een soort complotdenker. Volgens hem wordt de wereld voorgelogen: Corona bestaat helemaal niet en de oorlog in Oekraine bestaat ook niet. Ander onderwerp dan maar. Het gezelschap heeft duidelijk een wijntje teveel op.

Zaterdag 19 maart: Vandaag een prachtige zonnige dag, al blijft de wind koud. Het was marktdag vandaag: 1x per maand is hier een grote markt. Er stonden heel veel kraampjes, het is er druk met bezoekers en het is chaos op straat. Er worden meerdere soorten kleurige vogeltjes verkocht, maar ook konijnen, kwartels en kippen zijn te koop. Op de markt werden we opeens aangesproken door een Nederlandse dame, onze “arme” hond zou heel veel blaffen en steeds op het dashboard in de te warme zon liggen. We zorgden volgens haar niet goed voor Bubbles en het was veel te warm op het dashboard. Dat het liggen in de zon een vrije keuze van Bubbles is vond ze niet belangrijk. Bij navraag bij naaste buren op de camperplaats hadden die Bubbles nooit horen blaffen. We zijn met Bubbles naar Cabanes de Tavira naar een terras gefietst. Op het terras kwamen we een oude Engelse dame tegen die we daar in November ook hebben ontmoet. De Flamingo’s waren vertrokken uit de zoutpan. Tegen de avond begon het harder te waaien, we hebben de luifel ingedraaid.

Voor morgen en de rest van de week wordt regen voorspeld. Ons plan is Portugal te verlaten en noordwaarts naar Caceres in Spanje te rijden.