bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

Les Landes

Donderdag 24 maart 2022:Tegen de morgen gisteren is de storm gaan liggen, de rest van de dag was heerlijk zonnig met weinig wind. We zijn naar St. Jean de Luz gefietst. Er is daar een mooi oud gebouw als gemeentelijke overdekte markt. Helaas waren er maar weinig stalletjes open in de markt. Je kon er wat groenten, fruit, vers vlees, kaas en een kant en klare maaltijd kopen, compleet menu zonder toetje dus. Het was gezellig druk in het stadje. Een drankje op een terras had wel Nederlandse prijzen, dat was even wennen na Portugal. Wat onduidelijkheid aangaande mondkapjes in deze regio: mensen met en zonder mondmaskers alom, zowel binnen als buiten. Bij navraag blijken de mondmaskers nergens meer nodig te zijn, behalve in het openbaar vervoer en gezondheidsgebouwen.

Vanmorgen was het plan om naar een plaats ten noordwesten van Bordeaux te rijden, maar goed en wel op weg bedachten we dat zo’n lange rit zonde was in dit mooie weer. Met behulp van een camperplaatsen app zijn we terecht gekomen op een mooie plek. Bij het gemeentelijke jachthaventje van Ste. Eulalie-en-Born is een terrein waarop campers welkom zijn. Het is een mooi terrein zonder faciliteiten en zonder plaats indeling. Het servicestation is in de winter gesloten, water tappen kan wel. Via een fietspad kun je naar de volgende plaats fietsen en als je wil rond heel het meer werd ons verteld. Er liggen meerdere campings rond het meer, maar die zijn nog gesloten. Het is ook hier duidelijk lente: veel vlinders: witjes, citroenvlinders en nog een paar soorten. Heel veel vinkjes, bloeiende plantjes, hommels in de katjes en mooie zwanen op het meer. Op de camperplaats staat een woon-vrachtwagen van een circus echtpaar met een peuter. Zij kunnen mogelijk door Corona op dit moment nergens anders terecht. Voor de nacht staan we met meer dan 20 campers op deze mooie rustige plek. Laat op de avond kwam er nog een grote camper met aanhanger het terrein oprijden, heel veel vrije ruimte beschikbaar, maar deze mensen vonden een plek bijna pal tegen ons aan de goede overnachtingsplek.