bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

Naar Portugal

Woensdag 24 februari:Vannacht had het niet gevroren, koud was het wel. Geen zon te zien vandaag, veel wolken heel de dag. We zijn via een leuke route naar Vila Real in Portugal gereden. Het eerste stuk, tot Ledesma was behoorlijk saai. Veel landbouw en wat veeteelt. Wat opviel waren de lammetjes die er al bij de schapen liepen. Er waren ook koeien die vergezeld werden door kalfjes.

In Ledesma stond naast een oude voetgangersbrug een middeleeuws kapelletje, helaas op slot.

Het stadje zelf ligt op een heuvel.

Voorbij Ledesma woonde een kolonie ooievaars in de bomen. Veel nesten in bomen langs de rivier en in elk nest zat wel een ooievaar.

De lente is hier wel begonnen; wit- en roze bloeiende bomen, overal de mimosa in bloei.

We rijden langs het Embalse de Almendra , een vrijwel leeg stuwmeer. Dicht bij de stuwdam staat nog wat water. Inmiddels is het landschap veranderd, heuvelachtiger met veel keien en stenen. Het volgende stuwmeer wordt gevoed door de rivier de Douro, er staat voldoende water in om ook de rivier verder te laten stromen. De Rivier de Douro vormt daar vele kilometers de grens tussen Spanje en Portugal. Een echte grensovergang hebben we niet gezien. We hebben de zeer bochtige weg vervolgd. In Portugal is het een uur vroeger dan in Spanje, we waren dus al op tijd in Portugal.

We zijn gestopt in Vila Flor, een heel mooi oud dorpje. We kwamen terecht in een leuk en gezellig aandoend theecafe dat wordt gerund door 2 jonge dames. We hebben er een tosti en koffie genomen als lunch. Daarna hebben we nog even door het dorpje gelopen, de kerk bezocht en daar een kaarsje opgestoken. De kerk was niet groot, maar had een bijzonder altaarstuk en wat mooie zijaltaartjes. Bij de doopvont is een afbeelding, gemaakt van beschilderde tegeltjes, van Johannes de doper die iemand doopt. Net buiten het dorp zagen we een bushokje met een open haard. Toch wel bijzonder.

Na de lunch onze tocht vervolgd naar Vila Real. De camping ligt dicht bij het centrum. Vriendelijke receptioniste op de camping. Wij zijn de enige gasten.

We zijn naar het centrum gelopen, maar daar was het erg rustig. Er zijn best veel winkeltjes, en goed onderhouden straatjes. Te koud voor terrasjes vandaag, dus zijn we in een cafeetje wat gaan drinken. We bestelden een glas witte wijn en een glas bier, we kregen 2 glazen bier. De serveerster verstond Fino ipv Vinho en Fino betekent blijkbaar ook bier. Gelukkig smaakte het bier goed.

Op de terugweg nog in een kerk gaan kijken, een overdadig ingerichte kerk: veel goudkleurige versieringen. Er was een goed bezochte eucharistieviering bezig. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn niet best. Fris en buien.

Paul

Hey Marine en Thieu,
zou je er ook een foto van de regio het traject kunnen weergeven waar je telkens doorheen rijdt van dat verslag ,
Ja ,zul je zeggen heb je hem weer ,gr

Paul

Weet nu waar het aan lag dat het versturen niet ging , Aan "Paul" hierboven moet je nl invullen
foto's van natuur blijven altijd mooi,! gr

Nellie

Mooi verhaal.