bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

Coimbra en Golegã

Vrijdag 25 februari 2022: Een hele rustige nacht op de gemeentecamping in Vila Real. Het sanitair op de camping is heel oud, maar alles werkt en is schoon. De kraantjes in de douches zijn wel bijzonder, er valt niks te regelen, ze kunnen open en dicht. Er komt wel een enorme waterstraal uit de douchekop en het douchewater was luxueus warm.

Er kwamen al vroeg 2 mannen schilderen en bladeren opruimen op de camping. We zijn via een bergachtig gebied naar het 200 km zuid-westelijker gelegen Coimbra gereden. Vila Real uitkomen ging niet echt snel, Tom Tom was van slag en stuurde ons een woonwijk in, in plaats van de stad uit.

Het landschap was behoorlijk bergachtig, overal staan bloeiende Mimosabomen. Soms hele Mimosa bossen. Een prachtig gezicht die bloeiende Mimosa. We passeerden weer een stuwmeer met voldoende water, in de rivier de Mondego. Vanaf Penacovo reden we door een rivierdal, langs de Mondego rivier. De weg was niet breed en erg bochtig. In veel bochten was het wegdek vuurrood geschilderd, mogelijk om aan te geven dat het een gevaarlijke bocht is? Een mooie rit door een mooi dal: veel bloeiende Mimosa langs de rivier.

Op de camping zijn ong. 20 medekampeerders aanwezig. Het weer was beter dan voorspeld, het zou bewolkt, fris en mogelijk buiig zijn, maar het was onbewolkt , zonnig en ruim 19 graden. We zijn met de bus naar het centrum gegaan. Daar was het gezellig druk, veel groepen studenten in de straten en de terrassen goed gevuld. We wilden terug met de bus, en die kwam inderdaad op tijd, echter volgens de chauffeur moesten we ergens bij een park opstappen. Toen zijn we maar met de taxi terug gegaan, is wat duurder dan de bus, maar we waren wel binnen 10 minuten terug op de camping.

Zaterdag 26 februari:Vandaag was het bewolkt en erg fris, er vielen af en toe wat regendruppels. We zijn naar een 2 km verderop gelegen overdekt winkelcentrum gelopen. Een heel groot winkelcentrum bij het voetbalstadion. Erg druk was het alleen op de restaurant etage: daar zitten meerdere restaurantjes die de zitplaatsen delen. Elk restaurantje heeft een afhaalbalie. Het zijn vooral fastfood eettentjes en een broodjes zaak. Er zitten veel wat duurdere zaken in het centrum, weinig leegstand gezien.

Na een tosti met koffie zijn we terug gelopen naar de camping. Onderweg boodschappen gedaan in een grote supermarkt.

Er staat tegenover ons een enorm grote camper, formaat lijndienstbus, er hoort een aanhanger bij met daarin een motor en 2 fietsen. Het geheel behoort aan een aardig Frans echtpaar. Zij gaan morgen met de motor op verkenning in de regio.

Zondag 27 februari 2022: Vanmorgen begon de dag erg mistig. Rond 10.00 verdreef de zon de mist en gelijk werd de temperatuur ook aangenaam. We zijn gaan tanken bij het tankstation net buiten de camping. Het was er vreselijk druk. Vervolgens naar het dorpje Golegã gereden. Zondag, dus niet druk op de weg. Lente is duidelijk in aantocht: bloeiende magnolia’s, narcissen, meizoentjes maar ook spaanse margrieten en heel veel bomen met witte en roze bloesem. Er vliegen veel vlinders, witte, gele en een paar andere kleuren. Golegã heeft een bijzonder mooi aangelegd en goed onderhouden gemeentecamping. De camping ligt achter de kerk en pal tegen het centrum aan.

Er staan nog 5 andere Nederlanders en 5 andere nationaliteiten op de camping. Naast de camping is een wei waarin paarden af en toe hun rondjes lopen.

De camping heeft geen wasmachine, we zijn naar het wasmachine eiland bij de supermarkt gefietst. 8 kg was in een half uur schoon voor 4 euro. Een droger is er ook, 2 euro per 20 minuten, maar die hebben we niet gebruikt. Om 16.00 hing de was aan de lijn.

Er zijn diverse restaurants in het dorp, helaas allemaal gesloten op zondagavond.

De zon scheen heel de dag uitbundig, en de temperatuur was aangenaam; eindelijk kon de korte broek weer uit de kast.

Maandag 28 februari 2022:Vandaag zonnig en vanmiddag 22 graden. Voor nu geweldig weer. De was is droog en opgeruimd. We schijnen in de paardenhoofstad van Portugal te zijn. Veel paarden, ook op straat en alles in het teken van het paard, zelfs de bushalte bordjes. Bijzonder: Rode bietenbroodjes in de supermarkt.

Je kunt alleen op en af de camping tijdens receptie uren. Buiten die tijden is een groot toegangshek op slot. Een voetgangerspoortje te openen met een pasje is er wel.

We hebben vanochtend op weg naar de supermarkt een kringloopwinkel bezocht, er stonden best leuke en soms onbeschadigde spulletjes, maar wij vonden alles wel duur voor een kringloper. Daarna een rondje door de straatjes gefietst; smalle straatjes met typische huizen uit de streek, meestal goed onderhouden, maar soms bouwvallen. De kerk heeft een heel mooi bewerkte hoofdingang, het interieur is sober. Rond het altaar zijn de koor-muren betegeld, bijbelse taferelen voorstellend.

Op de camping is een Iers stel aangekomen, hun caravannetje was bij het begin van de coronapandemie achtergebleven op de camping, ook de auto was achtergebleven en het stel was halsoverkop terug gevlogen naar huis. Nu zijn te terug in Portugal.

Het lijkt alsof er iets van carnaval wordt gevierd hier: toen de school uitging liepen er verkleedde en beschilderde kinderen en sommige ouders over de straat.

We zijn vanmiddag even wat gaan drinken op het enige terras op het plein bij de kerk. Het was er niet druk en we moesten onze drankjes zelf halen; de serveerster had het druk met haar telefoon.

Vanavond zijn we op dezelfde plek gaan eten, maar dat was niet echt een succes: een beperkte menukaart in het Portugees, een serveerster die alleen Portugees spreekt en nogal ongeinteresserd overkomt. Het bestelde vleesgerecht was in orde, maar er zijn helemaal geen groenten bij of bij te bestellen. Na half acht raakte het restaurant helemaal vol. Toen we om de rekening vroegen kwam die niet, pas toen we een tijd later aanstalten maakten om op te stappen bracht de serveerster de rekening. Er was nog een Nederlander om te eten, de man liep vanuit Lissabon de Caminho de Santiago(de Compostella), een van de Europese pelgrim routes naar Santiago.

Dinsdag 1 maart 2022:Weer een heerlijk zonnige dag met een lekkere temperatuur. Ergens in een straatje bij een oud huis ontdekten we heel veel zwaluwnesten, sommige nesten waren bewoond en de zwaluwen vlogen af en aan. In het dorp ligt een groot veld geschikt voor aktiviteiten met paaren met veel publiek, naast het plein ligt een soort paardenpension waar men ook gastenkamers heeft.

Al fietsend door het dorp kun je zomaar opeens paard en wagen tegen komen of zomaar iemand die zich verplaatst per paard.

Het is erg droog, dus soms wordt er beregend. Er staan koolplanten van 1.5 meter hoog, soms zelfs bloeiend. Nooit eerder gezien. Schapen en geiten hebben hier al nakomelingen er lopen lammetjes en mini-geitjes bij de moeders.

In de avond zijn we gaan eten in een klein restaurant, attente bediening, heerlijk eten en niet duur. We konden wijn niet per glas krijgen, moet minimaal per ½ liter besteld worden.