bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

via Castro verde naar Silves

Woensdag 2 maart 2022: We hebben vanmorgen Golegã verlaten en zijn ong. 250 km naar het zuiden gereden. Het eerste dorp waar we doorheen reden, Chamusca, had een wel erg smalle hoofdstraat, de oplossing om alle verkeer veilig te verwerken was een verkeerslicht: je laat elke richting om beurten even rijden; zo maak je tijdelijk eenrichtingsverkeer van 100 meter straat. Het begon al met een brug naar het dorp: die was al te smal voor 2 baansverkeer, dus ook daar een verkeerslicht om het verkeer te regelen. In het dorp lag een arena voor stierengevechten.

De route liep door dun bevolkt gebied, af en toe een dorpje. Wel afwisselend landschap: vlak met weilanden en vee, heuvelachtig met grote velden druivenstruiken, pijnbomen, kurkeiken, droge zandgronden en soms een rivier of een ven. Veel ooievaars en ooievaarsnesten onderweg, wel opvallend dat er alleen nesten zijn in de buurt van boerderijen en dorpen. Rond het middaguur wilden we ergens een broodje met koffie als lunch, maar de wegrestaurantjes waren echte chauffeursrestaurantjes: alleen mannelijke bezoekers en alleen een warme maaltijd volgens dagmenu. Uiteindelijk in de koffiehoek van een grote supermarkt koffie en een tosti besteld; de tosti bleek een broodje te zijn. Kleinigheidje blijf je houden. In dezelfde supermarkt ook maar gelijk brood voor morgenochtend gekocht. De laatste 30 km voerde ons over een vrij smalle hobbelige weg. We passeerden een ven met daarin meerdere lepelaars en een paar andere watervogels. Op de camping verblijven ongeveer 25 campers en een paar caravans, meerdere Finnen om te overwinteren. Sommige campers met hun bewoners hebben we hier eind oktober al gezien. Er woont ook een man in een tentje, hij woonde daar al eind oktober. Het was vandaag mooi zonnig weer, ong. 19 graden, we hebben nog even buiten kunnen zitten. Onze huidige camping buurman komt uit Bergen op Zoom.

Vrijdag 4 Maart 2022:Gisteren begon de dag mistig en koud. Een soort rustdag dan maar. Even naar het dorp gewandeld en op een terras, uit de wind in de zon, wat gedronken. Boodschappen gedaan in de supermarkt.

Vanmorgen begon de dag zonnig maar koud: om 08.00 was het 7,5 graden. Na het ontbijt zijn we 90 km naar het zuiden gereden, Silves was ons doel. We hadden van andere reizigers gehoord dat het in heel de Algarve en ook in Silves heel erg druk is, moeilijk een plekje om te verblijven te bemachtigen.

Er zijn in Silves geen campings, wel 3 camperparken. Iets na tienen waren we bij het park van onze voorkeur, helaas hadden die geen vrije plek. Om half elf hadden we het geluk om ons te installeren op een camperpark bij het centrum en aan de rivier. Wij hadden een van de laatste vrije plekjes voor vandaag. Tegen de avond stonden er 8 wachtenden op de parkeerplaats voor dit camperpark.

De Rivier die door Silves loopt is de Arade Rivier die uitmondt in de Atlantische Oceaan. Eb en vloed hebben invloed op de waterstand in de rivier; dus ook de rivier heeft duidelijk hoog en laag waterstanden. Bij hoog water komen er soms toeristenbootjes vanuit Portimao op bezoek.

Er wonen veel meeuwen bij de rivier; de kleine mantelmeeuw jaagt achter de ruim aanwezige kokmeeuwen.

In een van de restaurants hier is het Singermuseum: het museum bestaat uit een wand vol oude Singer naaimachines.

We waren hier in November 2021 ook een paar dagen, sommige kampeerders van toen staan er nog steeds. De 91-jarige die eind oktober met een camper hierheen was gereden, is per vliegtuig terug naar Nederland, hij durfde de terugreis met de camper niet meer aan.

Door heel Portugal zagen we wel ooievaars, maar hier vliegen ze nog steeds massaal rond, soms zie je ze slepen met takjes om een nest te bouwen.

Op de tot nu gereden binnenlandroutes vallen de verlaten, leegstaande en soms zelfs vervallen huizen op. In Sommige dorpen staan veel verlaten huizen.

Uit de wind en in de zon was het vandaag toch nog aangenaam buiten zitten.

Zaterdag 5 maart 2020:Vanmorgen scheen de zon en was het buiten best aangenaam. Vanaf 14.00 regent het behoorlijk door en is het flink afgekoeld. Volgens de voorspellingen houdt het vanavond op met regenen en wordt het morgen een zonnige zondag.

Wim

Bedankt voor jullie verslag.
Goede reis verder.

Godelive