bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

Lagos

Zondag 6 maart 2022:Gisteren nog even wat gedoe op het camperpark:een Fransman wilde installeren met de snuit in een andere richting dan de overige aanwezigen. Gelijk heel de buurt in rep en roer. De Fransman heeft na wat gedoe de camper maar in lijn met de rest gezet. Camperpark etiquette volgens mijn tijdelijke buurvrouw. Wij weten nu weer waarom een rustige camping onze voorkeur heeft. Vandaag een rustige zonnige dag, alle restaurants alleen open voor de lunch, op zondagavond alles standaard gesloten, vaak ook gesloten op maandag.

Maandag 7 maart 2022:De dag begon weer zonnig, na het ontbijt zijn we vertrokken naar een populaire camping in de buurt van de kust bij Lagos, een ritje van minder dan 40 km. Onderweg toch nog wat natuur kunnen bewonderen; Er stonden heel veel flamingo’s in ondiep water bij Portimao. Meerdere mensen onderweg deze reis hadden deze camping aanbevolen. De camping is behoorlijk vol, we konden kiezen uit 3 plekjes. De camping ligt buiten de bebouwde kom, is groot, staat helemaal vol, heeft veel bezette huisjes, heeft een buiten- en binnenzwembad, Fitnesruimte, aktiviteiten programma en een restaurant en is voor dit seizoen erg duur. Vooruitbetalen is normaal bij de meer commerciele campings.

In Portugal testen ze elke maandag rond de middag de (lucht)alarm sirene, elke keer weer even schrikken.

We zijn naar het 3 km verder gelegen Praia de Luz gefietst, een klein dorp met een strand en een soort boulevard met restaurantjes. De fietsondersteuning stopte er opeens mee toen we de heuvel opreden. Na wat gepruts deed ie het gelukkig weer. Een Engels echtpaar vertelde dat andere jaren in dit seizoen de horeca gesloten was, maar nu was er veel open en de terrasjes goed bezet. Hier bloeit de mimosa nog volop, het lijkt wel een andere varieteit dan in het binnenland.

Dinsdag 8 maart 2022: Ook vandaag een zonnige dag, al blijft de wind erg koud. Aan het douche water op deze camping zit een vieze geur, de was doen stellen we nog maar even uit. Drinkwater tanken we ook maar even niet. Op de camping overwinteren enorm veel Duitsers en Engelsen, de overige west- en noord europese nationaliteiten zijn wat minder massaal vertegenwoordigd.

We zijn naar het 7 km verderop gelegen Lagos gefietst. Een aardig oud stadje met een enorme jachthaven. De overdekte markt werd verbouwd, de kerkjes waren gesloten en de ingang van het stadsmuren konden we ook niet vinden. Het was wel gezellig druk in de smalle straatjes. We hebben een tosti als lunch gegeten in een bijzonder leuk sap-cafeetje. Ze verkochten alle soorten vruchtensapjes, maar ook thee, koffie, bier en wijn. Het meubilair bestond uit een bijeengeraapt of zelf geknutseld rommeltje, een gezellig gevoel gaf het wel.

Een mooi gebouw is het Forte do Pau da Bandeira, gelegen aan het einde van de lange boulevard en nabij de haven. Het fort, dat gebouwd werd aan het einde van de 17e eeuw, diende ter verdediging van de toegang tot de pier en het oostelijke deel van de stadsmuur. Maar ook dit was helaas gesloten toen wij er waren.

Er liggen meerdere mooie strandjes, vaak omringd door rotsen.

Terug op de camping nog even buiten kunnen zitten.

Bart

Weer een erg leuke reportage en foto's.
Het moet een fijn gevoel zijn te beseffen dat jullie pas op de helft zijn van deze mooie vakantie. Ga zo door zou ik zeggen! :-)
De groetjes en een fijne voorzetting.