bubbles-voorjaar2022.reismee.nl

Terug naar Nederland

Dinsdag 29 maart 2022: Gisteravond was het nog gezellig en werd het een korte nacht.Tijdens het ontbijt een klein buitje, gelukkig hadden we de buitenrommel al ingepakt. Afscheid genomen van onze vrienden en op ons gemak via binnenwegen richting Poitiers gereden. Afgelopen weekend stond de camping helemaal vol, maar het weekend en het mooie weer zijn voorbij en de camping werd steeds leger.

Toen we goed en wel reden vielen de lampjes en metertjes op het dashboard net als enkele dagen geleden weer uit. Er zit ergens iets fout, maar de km.teller doet het nog, probleem moet tot thuis dan maar op een oplossing wachten. De rit leverde niet echt spectaculaire plaatjes op: veel slecht wegdek in de dorpen, veel groene en gele akkers. Af en toe reden we door een oud dorpje, de blauwe regen bloeit op veel plekken al en ook de Seringen staan in bloei.

Weg werkzaamheden zijn er overal, we werden 2 maal geconfronteerd met fikse omleidingen. In Niort zijn we even gestopt voor een lunchbroodje in een groot winkelcentrum. Opvallend veel mondkapjes worden nog gebruikt, door jong en oud, je kon in het winkelcentrum zelfs gratis een nieuw mondmasker krijgen.

Toen we door Saint-Maixent-l’Ecole reden(het dorp heet echt zo), zagen we zoveel mooie oude gebouwen en een verwijzing naar een abdij dat we besloten die te bezoeken. Aan het eind van het dorp lagen 2 megagrote, lege, parkeerplaatsen. Daar hebben we de camper neergezet en zijn met Bubbles naar het centrum gelopen. Op een terrein naast de parkeerplaats waren veel bejaarden bezig met Jeu de boules. Ernaast lag een voormalige kazerne met daarin een legermuseum en het vvv-kantoor.

Een groot centrum met veel smalle straatjes en oude huizen. Veel hele grote herenhuizen ook. Sommige huizen kunnen een opknapbeurt gebruiken, aan veel huizen zijn restauratiewerkzaamheden bezig.

Er is een grote toegangspoort tot de stad, geen stadsmuren.

Op het grote plein bij het gemeente huis stond een groot monument voor de gesneuvelde soldaten uit de oorlog van 1914-1918.

We passeerden een ruĂŹne van een kerk of kapel. De abdij bestaat uit het klooster en een grote kerk. Een mooie kerk met een prachtige preekstoel van hout en een verhoogd koor. Onder dat koor is een Crypte met de graven van Saint Maixent en Saint LĂ©ger . Een nog jonge organist begon net met spelen van zijn oefeningen op het orgel. Vanuit de kerk kon je naar de kloostertuin: een tuin omringd door een zuilengalerij.

Daarna verder naar onze overnachtingsplaats bij Lac Saint Cyr; een mooie camperplaats bij het meer.

Nu is het rustig bij het meer, maar in de zomer worden er door de gemeente heel erg veel activiteiten georganiseerd en is de toegang betaald.

De zon scheen voorzichtig bij 19 graden, we hebben nog even een wandelingetje bij het meer gemaakt. Voor de nacht staan we met 5 campers.

Woensdag 30 maart 2022: Het was doodstil vannacht en het is droog gebleven, dat is al meer dan de weersvoorspelling beloofde. Toen we in Dissay kwamen werd de weg geblokkeerd door een busje, een enorme groep volwassenen en kinderen werd toegesproken. We dachten eerst met een demonstratie te maken te hebben, maar het bleek een verzameling van zeker 150, als ridder of prinses verkleedde schoolkinderen met ouders en begeleiders te zijn, die na een kwartiertje op weg gingen naar het volgende dorp. Gelukkig kon de stoet zich verplaatsen via een wandelpad, zodat het verkeer weer verder kon.

Rond lunchtijd waren we in Dreux, bij een groot winkelcentrum met tankstation zijn we gestopt om te tanken, Bubbles een wandeling aan te bieden en een broodje te eten. Even de kapotte zekering vervangen door een werkende en we weten weer of de brandstoftank vol is. Dan de goede zekering er weer uit, alvorens die kan sneuvelen. Op de rondweg rond Dreux blokkeerde een hoogwerker die een bord aan het plaatsen was, alle tegemoetkomend verkeer. 2 Rotondes verder stonden wij daardoor ook even vast; Het verkeer vanaf de aanvoerwegen kon geen kant meer op en blokkeerde ook de rotonde. Na een paar minuten was er voor ons weer ruimte om verder te rijden. Daarna weer verder via de binnenwegen; veel dorpjes met hele oude huizen en heel irritant, verkeersdrempels in de weg. In Vernon reed een grote vrachtwagen met een landbouwvoertuig voor ons, maar opeens stonden er nergens meer borden die je vertelden waar de weg je heen zou brengen, de vrachtwagen heeft meerdere rondjes gereden over een rotonde, blijkbaar wist die de richting ook niet meer. De volgende kruising maakte ons ook niet wijzer, maar Tom Tom en google maps brachten ons op de goede weg het stadje uit.

Onderweg na Chartres regelmatig kastelen of landhuizen binnen geheel ommuurde tuinen. Bij Gisors lag een wild zwijn dood in de berm, w.s. aangereden.

We overnachten op een klein camperparkje naast een appartementencomplex voor bejaarden en bij een klein recreatiemeer. Op een paar buitjes na was het toch een droge frisse dag.

Donderdag 31 maart 2022: Vannacht waren alle 6 plekjes op het camperparkje bezet, onze Belgische buren van dat moment waren Spanje ontvlucht vanwege het vele slechte weer, ze hoeven eigenlijk pas 1 mei thuis te zijn. Tegen de morgen begon het te regenen en stormen en weer op weg reden we door een bui natte sneeuw. Tegen de middag was het gewoon droog, wel koud en nog steeds veel wind. Ten zuiden van Brussel wilden we graag als lunch een broodje eten, maar dat lukte niet; de parkeerplaatsen zijn enorm vervuild, de vuilnisbakken overvol en een gewoon vers belegd broodje wordt niet verkocht, ze verkopen wel diverse soorten warme snacks en snoep broodjes.

Uiteindelijk in de buurt van Mechelen toch koffie en een lekker belegd bruin broodje gegeten.

Toen we thuis aankwamen was het nog steeds droog en verscheen even zelfs een voorzichtig zonnetje. Inmiddels is het gras gemaaid, alles uit de camper gehaald en staat de wasmachine te werken.

Saint-Palais-sur-Mer

Vrijdag 25 maart 2022: De nacht was doodstil en toen het licht werd begonnen de vogeltjes enthousiast te fluiten. Tijdens ons ontbijt zagen we in het gras opeens een konijntje dat iets gevonden had om te knabbelen, iets verderop huppelden twee ree-en voorbij. Vinken en mussen en een zang lijster hadden het druk met zaden zoeken.

Na het ontbijt zijn we naar Saint-Palais-sur-mer, ten noordwesten van Bordeaux, bij de monding van de Garonne en de Dordogne gereden. De binnenwegen ten zuidwesten van Bordeaux zijn slecht, de rit saai. Nagenoeg geen verkeer en voornamelijk dennenbossen en soms een verwaarloosde akker met taaie struiken, geel bloeiend en lijkend op brem. Hier en daar wel een leuk ogend dorpje met goed onderhouden gebouwen.

Toen we goed en wel reden vielen de temperatuurmeter, de brandstofmeter en alle lampjes van het dashboard uit. De kilometerteller deed het gelukkig wel nog, dus we zijn doorgereden naar ons doel.

Ten noorden van Bordeaux heel erg veel druivenvelden, alle druiven planten netjes gesnoeid.

Af en toe alleen gele velden zover je kan kijken. De koolzaad bloeit uitbundig.

Veel bomen beginnen blaadjes te krijgen, echt een fris gezicht.

De ingang van de beoogde camping vonden we even niet en we kwamen terecht in een smal doodlopend straatje. Gelukkig konden we via een oprit keren. Daarna aan de hoofdstraat geparkeerd en toen ben ik 150 meter verder naar de campingreceptie gelopen. Het was inmiddels lunchtijd voor de campingreceptie, ze hebben van 12.00 tot 15.00 lunchtijd. De alleen maar Frans sprekende campingeigenaar was zo aardig om mij toch te helpen. We kregen een plek en hij zette de slagboom open zodat we binnen konden rijden. Intussen was er net voor de geparkeerde camper een fietser om onduidelijke reden van het fietspad geraakt en met vaart tegen een geparkeerde auto gebotst.

Zijn maat probeerde de man op te rapen, de auto eigenaar en een vrouw kwamen er ook bij, de brandweer werd gebeld, dus die kwamen eerste hulp bieden aan de gevallen fietser.

De auto waartegen de fietser was gebotst was behoorlijk beschadigd. Het verloop kennen we niet omdat we toen naar de camping zijn gereden. Een hele mooie, goed onderhouden camping. Er zijn al veel kampeerders op deze camping, die na de winterstop pas open is sinds 15 maart.

Wij zijn na de lunch nog het dorp in gefietst. Er zijn meerdere baaien met strand, erg vervuild strand: overal aangespoeld vuil en takken. De gemeente heeft nog wat werk alvorens het strandseizoen kan beginnen.

Inmiddels doen alle lampjes en metertjes op het camperdasboard het weer, er was een zekering kapot en die hadden we wel in onze voorraad.

Een fietstocht door Saint Palais laat zien dat er hier heel erg veel hele oude grote herenhuizen staan, sommigen zijn goed onderhouden en bewoond, veel lijken alleen in de zomer gebruikt te worden en sommigen lijken gewoon verlaten.

Zaterdag 26 maart 2022:Vanmorgen naar Royan gefietst over een fraai aangelegd fietspad. In Royan is een overdekte (vers)voedsel markt, die hebben we bezocht. De overdekte markt is een rond gebouw, binnen en buiten stalletjes. Binnen stalletjes zijn permanent aanwezige winkeltjes, van de stalletjes buiten weten we dat niet. Royan ligt dicht bij de zee, dus een grote hoek met vis en buiten werden oesters in de schelp verkocht. Ook bloemen en plantjes ontbraken niet, witte asperges was er ook al en binnen stond ook een wijnhuis wijn te verkopen. De markthal is elke morgen geopend, behalve op maandag, dan is ie gesloten. Het was er heel erg druk, en ook het bijbehorend cafeetje met terras had het druk.

Het was dan ook een stralend zonnige zaterdag.

In de buurt van de jachthaven en bij de stranden zijn al veel restaurantjes en terrasjes open en die werden goed bezocht.

Na de lunch zijn we teruggegaan naar de camping. Later nog naar een supermarkt gegaan om boodschappen; we kwamen voorbij de overdekte markthal van Saint Palais, maar dat is maar een hele kleine hal. Er is een groot meer in een park en ook daar en op de boulevard en het strand was het erg druk. Toen we een ijsje gingen halen was er file voor het ijswinkeltje.

We vonden een leuk uitziend klein restaurantje, daar hebben we voor het diner gereserveerd. Dat reserveren bleek later een slim idee, tijdens ons diner heeft de serveerster vele malen nee moeten verkopen aan potentiële klanten. We kregen een tafeltje op het terras, met terraslampen goed te doen. Het eten was erg lekker en de serveerster zeer vriendelijk en klantgericht. Intussen koelt het ’s-avonds wel flink af.

Zondag 27 maart 2022:Naar Royan gefietst, daar bleek ook een grote markt rondom de overdekte markt, veel drukbezochte kraampjes. Er was een soort demonstratie tegen de oorlog in Oekraine. De weinige deelnemers deelden pamfletten uit en er hingen wat teksten op de straatafzetting.

Vervolgens hebben we de grote kerk van Royan bezocht: zonder twijfel het allerlelijkste kerkgebouw dat we ooit gezien hebben. Het gebouw bestond geheel uit beton. Het interieur viel mee, wel erg sober, maar de glas in loodramen maakten het geheel acceptabel. Bij de ingang woonde een zwerver, deze persoon was er niet maar het matras en bezittingen lagen opgestapeld in een hoek.

Alle terrassen overvol, dus terug naar de camping voor de lunch. Later op de middag het kerkje in Palais bezocht, het staat op een oude begraafplaats, het originele gebouwtje stamt uit de 12e eeuw, In wo2 is dit kerkje ernstig beschadigd en in de negentiger jaren gerestaureerd. Dat is er niet aan te zien en het kerkje lijkt niet meer in gebruik, de toren ziet er wat vreemd uit. Naast de begraafplaats is een nieuwere kerk gebouwd zonder toren.

In het centrum bij de boulevard was het enorm druk met mensen, ook op het strand veel bezoekers. Op de weg file: veel oude en nieuwe cabrio’s; het was er weer voor. Alle open terrassen overvol, goed weer voor de horeca. Vrienden die nu wat noordelijker verblijven en op weg zijn naar Spanje lieten weten morgen op bezoek te komen. Kruising van wegen, gezellig.

Maandag 28 maart 2022:Vandaag wat minder zonnig, wat meer bewolking en in de morgen ook wat meer wind. We hebben in en rond de camper wat opgeruimd, zijn om boodschappen geweest naar de supermarkt en hebben vanmiddag in een uitgestorven dorp een ijsje gegeten. Duidelijk, minder weer, weekend voorbij en iedereen weer aan het werk.

Laat in de middag arriveerden Ben en Godelieve. We zijn uit gaan eten in een van de weinige restaurantjes die open zijn op maandag. Het was er heel erg druk. Het was gezellig en lekker.

Morgen gaan wij richting thuis, onze vrienden gaan later deze week richting Spanje.

Les Landes

Donderdag 24 maart 2022:Tegen de morgen gisteren is de storm gaan liggen, de rest van de dag was heerlijk zonnig met weinig wind. We zijn naar St. Jean de Luz gefietst. Er is daar een mooi oud gebouw als gemeentelijke overdekte markt. Helaas waren er maar weinig stalletjes open in de markt. Je kon er wat groenten, fruit, vers vlees, kaas en een kant en klare maaltijd kopen, compleet menu zonder toetje dus. Het was gezellig druk in het stadje. Een drankje op een terras had wel Nederlandse prijzen, dat was even wennen na Portugal. Wat onduidelijkheid aangaande mondkapjes in deze regio: mensen met en zonder mondmaskers alom, zowel binnen als buiten. Bij navraag blijken de mondmaskers nergens meer nodig te zijn, behalve in het openbaar vervoer en gezondheidsgebouwen.

Vanmorgen was het plan om naar een plaats ten noordwesten van Bordeaux te rijden, maar goed en wel op weg bedachten we dat zo’n lange rit zonde was in dit mooie weer. Met behulp van een camperplaatsen app zijn we terecht gekomen op een mooie plek. Bij het gemeentelijke jachthaventje van Ste. Eulalie-en-Born is een terrein waarop campers welkom zijn. Het is een mooi terrein zonder faciliteiten en zonder plaats indeling. Het servicestation is in de winter gesloten, water tappen kan wel. Via een fietspad kun je naar de volgende plaats fietsen en als je wil rond heel het meer werd ons verteld. Er liggen meerdere campings rond het meer, maar die zijn nog gesloten. Het is ook hier duidelijk lente: veel vlinders: witjes, citroenvlinders en nog een paar soorten. Heel veel vinkjes, bloeiende plantjes, hommels in de katjes en mooie zwanen op het meer. Op de camperplaats staat een woon-vrachtwagen van een circus echtpaar met een peuter. Zij kunnen mogelijk door Corona op dit moment nergens anders terecht. Voor de nacht staan we met meer dan 20 campers op deze mooie rustige plek. Laat op de avond kwam er nog een grote camper met aanhanger het terrein oprijden, heel veel vrije ruimte beschikbaar, maar deze mensen vonden een plek bijna pal tegen ons aan de goede overnachtingsplek.

Naar Frankrijk

Dinsdag 22 maart 2022:We zijn zondagmorgen droog vertrokken uit Tavira. Via de IC 27 in Oost-Portugal noordwaarts. Een mooie route, bergachtig met mooie hellingen en landschappen. De lente is duidelijk aanwezig, heel veel gele en witte bloesem. Op heel veel plaatsen bloeiende vlinder lavendel, de lavendelplanten groeien hier gewoon in het wild. Veel ooievaarsnesten die nu duidelijk bewoond worden. Bijna geen bloeiende mimosa meer, maar bij Evora veel bloeiende brem. Hier en daar bloeitde blauwe regen al. In alle sloten en geulen stroomt nu water, een duidelijk gevolg van de regen van de laatste tijd. Bij Badajoz zijn we Spanje in gereden en via een lokale weg naar Caceres gereden. De weg was goed en liep door wisselend landschap. Een enkel dorp, geen huizen, alleen wat landbouwgrond of onbewerkt heuvellandschap met grote keien. Het was inmiddels flink gaan waaien en regenen. Er reed heel weinig verkeer.

Gelukkig was het bij aankomst op de camping in Cáceres droog. Inchecken ging snel. Een plekje werd toegewezen, maar kon nog veranderd worden. Elke plek op deze camping heeft privé-sanitair in een klein huisje bij de sta-plaats.

Helaas onverwarmd, dus nogal fris en vochtig, maar toch wel bijzonder. Bij inchecken krijg je een sleutel om je sanitairruimte te openen. Het was behoorlijk druk op de camping met passanten. We wilden wat gaan eten in het campingrestaurant, maar het was er zo druk dat er wachttijd was, we hebben toen zelf gekookt. Het heeft heel de avond flink geregend, maar tegen middernacht was het droog.

Op de camping was het in de nacht doodstil, maandagmorgen zijn we na het ontbijt vertrokken naar Burgos. Het eerste deel van de rit viel er af en toe wat regen, maar rond de middag verscheen er soms zelfs een voorzichtig zonnetje door de wolken. Het landschap was weer wisselend, maar deze keer veel vee in groene weilanden en landbouw. Duidelijk veel meer groene velden en meer water in de sloten dan 4 weken geleden.

Alleen rond Valladolid was het druk op de weg. Rond 15.00 bereikten we de camping in Burgos, en we waren bepaald niet de enigen. Het was er al druk en een aantal plekken waren niet bruikbaar omdat ze bij regen te modderig worden.

De camping ligt niet ver van het centrum van Burgos, we bezochten de stad bij een eerder bezoek al eens. Vandaag was het weer te slecht en de tijd te kort voor een bezoekje.

Tegen vijven weer een fikse bui, temperatuur ong. 11 graden. Onze Franse buren zijn meermaals van plek gewisseld omdat ze hun satellietschotel niet ingesteld kregen. We denken dat de schotelproblemen aan henzelf lagen , niet aan de plek waar ze stonden.

We zijn een hapje gaan eten in het campingrestaurant. Het restaurant ziet er best gezellig uit, jammer dat er verder geen zorg aan besteed wordt; het eten is een soort snackbar-eten, er was een jongen die goed zijn best deed iedereen van het gevraagde te voorzien. Hij had het dus eigenlijk te druk en vloog door het restaurant.

Middernacht luidden opeens kerkklokken in de buurt, om half een nog een keer; niet 3 slagen, maar zeker 5 minuten aan een stuk gebeier. Heel de nacht heeft het flink gestormd tegen de ochtend heeft het flink geregend.

We konden wel in droog weer vertrekken, onze Franse buurman had wat moeite om weg te rijden, al slippend lukte het hem toch.

We hebben nog nooit zoveel fris groene akkers gezien rond Burgos als dit voorjaar.

Nog even boodschappen gedaan in Zarautz en net voor de Franse grens in Irun getankt, 1,80 euro voor een liter diesel. We verblijven nu even op een camping in Urrugne, heel erg druk voor maart, meer dan 150 plekken bezet tegen de avond. Het was hier vanmiddag 18 graden en bewolkt. Tegen de avond begon het te stormen.

Tavira

Donderdag 17 maart 2022:Gistermorgen was het droog, we hebben ons voorwiel uitgegraven( dat had zich slippend ingegraven toen we de camper eerder vlak probeerden te zetten op levelblokken) en zijn vanuit Falesia(Albufeira) via lokale wegen naar Tavira gereden. De weg was soms erg slecht en smal. Maar ach…..sightseeing toeristische route, noemen we dat. De lucht zag wat grauwgeel/oranje door Saharazand; pas vandaag zagen we op de foto’s hoe erg oranje de lucht gekleurd was.

Net na elven waren we in Tavira. Er waren weinig vrije plekken, dus de keuze was snel gemaakt. Niet veel later waren alle vrije plekken weer bezet, het is ook hier best druk, het receptiemeisje vond het wel jammer dat de drukte zich in de ochtend concentreerde, de middagen zijn rustig voor de receptie omdat er dan geen wisselingen meer plaatsvinden. Later op de dag is nog een buitje saharazand gevallen, resultaat: alles onder het zand., ook de kleding die een enkeling op de wasdraad had hangen.

Er komt hier tussen 6.00 en 23.00 elk uur een trein voorbij, maar veel hinder veroorzaakt dat niet. We zijn gaan eten in een lokaal restaurantje waar we een half jaar geleden ook eens zijn geweest. Er komen zo weinig buitenlanders dat de ober ons in het Nederlands begroette met: ”Hoe gaat het”, de enige woorden die hij kent, behalve “dank je wel”.

Vandaag zou de zon schijnen volgens de weersvoorspellingen. Helaas, de zon kwam niet door de bewolking heen, maar het werd wel 20 graden. We zijn even naar de overdekte markt geweest om vlees te kopen, later naar de jachthaven gefietst. Er liggen heel veel bootjes in het water in de rivier in Tavira en ook in de jachthaven, maar er is niemand, dus niets te beleven. Ook de paar terrasjes die er zijn hadden maar een enkele klant.

Vrijdag 18 maart 2022: We zijn naar buurdorp Cabanes de Tavira gefietst via het fietspad langs de zoutpannen. De meeste zoutpannen zijn leeg, maar in eentje staat veel water en een kolonie flamingo’s. Het is een dag vol bijzondere ontmoetingen. We hebben nieuwe buren; zij wachten op bericht van de verzekering om naar Nederland te vliegen voor een begrafenis. Onderweg naar Cabanes raakten we bij de flamingo’s in gesprek met een stel waarvan de man lippenstift op had en ook mooi gelakte nagels. In het stadje spreekt een Amerikaan ons aan vanwege onze elektrische fietsen. Hij en zijn vrouw wonen sinds enkele jaren in de Algarve, ze vinden het leven hier aangenamer dan in hun thuisstaat Arizona. Toen we terugkwamen van ons diner in een restaurant raakten we in gesprek met onze tijdelijke overburen: Engelsen die al 4 jaar in hun camper wonen in Portugal. Ze hebben een soort brievenbus adres in Lissabon. Opeens ontpopt een van de andere aanwezige Engelsen zich als een soort complotdenker. Volgens hem wordt de wereld voorgelogen: Corona bestaat helemaal niet en de oorlog in Oekraine bestaat ook niet. Ander onderwerp dan maar. Het gezelschap heeft duidelijk een wijntje teveel op.

Zaterdag 19 maart: Vandaag een prachtige zonnige dag, al blijft de wind koud. Het was marktdag vandaag: 1x per maand is hier een grote markt. Er stonden heel veel kraampjes, het is er druk met bezoekers en het is chaos op straat. Er worden meerdere soorten kleurige vogeltjes verkocht, maar ook konijnen, kwartels en kippen zijn te koop. Op de markt werden we opeens aangesproken door een Nederlandse dame, onze “arme” hond zou heel veel blaffen en steeds op het dashboard in de te warme zon liggen. We zorgden volgens haar niet goed voor Bubbles en het was veel te warm op het dashboard. Dat het liggen in de zon een vrije keuze van Bubbles is vond ze niet belangrijk. Bij navraag bij naaste buren op de camperplaats hadden die Bubbles nooit horen blaffen. We zijn met Bubbles naar Cabanes de Tavira naar een terras gefietst. Op het terras kwamen we een oude Engelse dame tegen die we daar in November ook hebben ontmoet. De Flamingo’s waren vertrokken uit de zoutpan. Tegen de avond begon het harder te waaien, we hebben de luifel ingedraaid.

Voor morgen en de rest van de week wordt regen voorspeld. Ons plan is Portugal te verlaten en noordwaarts naar Caceres in Spanje te rijden.

Praia da Falesia

Dinsdag 15 maart 2022:

Gistermorgen begon het om 09.00 te regenen, gelukkig hadden we eergisteren de buitenboel al opgeruimd. We zijn ong. 10 km oostelijk verhuisd naar een camperpark bij “Praia da Falésia” , een strand met prachtige kliffen

De rit erheen ging door de buitenrand van Albufeira. Ook hier veel winkeltjes en op elke straathoek een ATM, net als in het centrum. Er liggen buiten de bebouwing 2 camperparken naast elkaar, gescheiden door een brede strook gras en stuikgewas. Het eerste camperpark leek overvol dus zijn we gestopt bij nr. 2. Een erg vriendelijke man stond ons te woord in het Duits. Jazeker had hij een plek voor ons, vooruit betalen zoals overal hier in de Algarve. We konden kiezen uit meerdere plekken. Tegen de avond stond ook dit camperpark weer vol. Na de lunch stopte het met regenen en zijn we naar het strand en de kliffen gelopen. We passeerden onderweg een verwaarloosd, gesloten hotelcomplex. Het enorme complex ligt tegen de kliffen en het strand aan. Er liepen vele katten rond bij het hotel en op de omheining hingen briefjes van de “kattenmoeder” met de vraag voor voerdonatie voor de vele (zwerf)poezen.

Je komt uit hoog boven de zee, diepe groeven en kloven en een instabiele klifrand. Mimosa, bloeiende brem, heideplanten, bloeiende vlinderlavendel , pijnbomen, een grote varieteit aan planten op de kliffen. Prachtig om te lopen. Hier en daar zijn trappen naar het strand gemaakt, vanuit het strand heb je dan weer een mooi zicht op de grillige klifwanden die uit meerdere kleuren bestaan. We hebben een eind over het strand gelopen, het was er niet druk met wandelaars. Wel hoge golfslag.

Vannacht bleef het grotendeels droog, maar vanmorgen begon het weer te regenen. Het heeft heel de dag geregend, soms regende het echt hard. We hebben in de regen toch een strand/klifwandeling gemaakt, heel de dag binnenzitten is ook vermoeiend. Onze huidige Franse buurman vond het regenweer het juiste moment om zijn camper te wassen. Ondanks de vele regen staat het camperpark helemaal vol. Er valt zoveel regen dat er overal grote plassen staan, het water kan soms niet weg.

We kijken de laatste dagen regelmatig naar BVN, o.a voor het journaal. Om half twaalf 's-avonds wordt merkwaardigerwijze "Nederland in beweging" uitgezonden , dit programma met bewegingsoefeningen wordt in Nederland uitgezonden rond negen uur in de morgen.

Albufeira

Woensdag 9 maart 2022: Vanmorgen zijn we naar camping Albufeira bij Albufeira verhuisd. Plek genoeg op deze camping, hele ruime plekken, er is geen plaats indeling, je moet alleen ruim afstand houden van de buren. Er is wel een zwembad, maar veel meer luxe is er niet, het sanitair is niet luxe, maar wel functioneel en schoon, de dagprijs is ook vriendelijk. Het was half bewolkt en niet echt warm door een koude wind. Vanmiddag een was gedraaid en wat shirts met de hand gewassen. We moesten tanken vandaag, voor het eerst deze reis kostte een volle tank diesel meer dan 100 euro. We zien elke dag de verschrikkingen en ellende die de oorlog in de Oekraine voor de mensen betekent. Heel erg triest.

Donderdag 10 maart 2022: We zijn even naar het centrum van Albufeira gefietst, Het was zonnig, weinig wind, dus best aangenaam weer. Volgens de weersvoorspellingen wordt vandaag voorlopig de laatste droge dag. In het centrum was het niet druk, er liepen wel wat toeristen op straat en er zaten ook wat mensen op terrassen. Op het plein stond de Zuid-Amerikaanse panfluitspeler het publiek weer te vermaken. Veel horeca en terrassen waren gesloten. Op de terrassen bij het strand waren vrije tafeltjes. We hebben er even wat gedronken. Op het strand lagen wel leuke schelpen, ik heb er wat meegenomen. Vervolgens hebben we boodschappen gedaan. Bij de Lidl was in november een druk bezocht vaccinatie centrum en 100 meter daar vandaan een corona testlocatie; net als we in andere plaatsen zagen, waren beide locaties ook hier niet (meer) in gebruik.

Op de camping zijn inmiddels 2 begeleide ACSI reisgroepen gearriveerd, een Duitse en een Nederlandse groep. Er staat ook nog een kleine groep van de senior camperclub of zo uit Nederland. Er zijn campers vertrokken, maar ook veel nieuwe gekomen. Tegen de avond arriveerde een trekker met daarachter een soort grote houten woonwagen.

Het is een Duits stel met hond, de hond heeft een eigen plek op de trekker. Heel leuk om te zien. Zij zijn sinds 6 maanden onderweg, gaan via de westkust van Portugal weer naar het noorden en naar huis. Ze denken nog 6 maanden ondereg te zijn. Om 22.00 viel er een bui.

Zaterdag 12 maart 2022: Het heeft gisteren flink geregend, tegen vieren stopte de regen en scheen nog even een mager zonnetje. Vandaag scheen de zon tot ong. 16.00 Vanaf 16.00 valt er zonder ophouden veel regen. Portugal kan wel regen gebruiken, voor de toerist is al die rgen minder plesant. Het was heel de dag best fris, maar in de zon was het wel aangenaam. We zijn even naar het strand gefietst, hoge golven op het strand vandaag. Het was vooral druk in de Engels georiënteerde restaurantjes en Pubs; er was Engels voetbal op de TV. We hebben ons verblijf in Albufeira met 2 dagen verlengd, het weer blijft nog even te nat en fris om verder te reizen. Op de camping is het nu ook behoorlijk druk. Vanaf 16.00 veel regen gevallen tot laat in de avond.

Zondag 13 maart 2022:Een droge dag vandaag. De dag begon zonnig, tegen de middag veel sluierbewolking en door de koude wind voelde het gelijk koud aan. In de stad is erg veel leegstaande horeca, geen fraai gezicht. Op het strand waren veel mensen aan het wandelen, kinderen aan het voetballen. Het is overal zo rustig dat elke horecazaak je graag binnen wil praten, voor de fiets hebben ze ook wel een plek. Er vliegen hier meerdere soorten vogeltjes en vlinders rond. Ze zijn bijna onmogelijk op de foto te krijgen. We hebben opgeruimd om morgen verder te gaan, waarheen precies moeten we nog verzinnen, de weersvooruitzichten zijn nog steeds erg nat en fris voor de komende dagen.

Lagos

Zondag 6 maart 2022:Gisteren nog even wat gedoe op het camperpark:een Fransman wilde installeren met de snuit in een andere richting dan de overige aanwezigen. Gelijk heel de buurt in rep en roer. De Fransman heeft na wat gedoe de camper maar in lijn met de rest gezet. Camperpark etiquette volgens mijn tijdelijke buurvrouw. Wij weten nu weer waarom een rustige camping onze voorkeur heeft. Vandaag een rustige zonnige dag, alle restaurants alleen open voor de lunch, op zondagavond alles standaard gesloten, vaak ook gesloten op maandag.

Maandag 7 maart 2022:De dag begon weer zonnig, na het ontbijt zijn we vertrokken naar een populaire camping in de buurt van de kust bij Lagos, een ritje van minder dan 40 km. Onderweg toch nog wat natuur kunnen bewonderen; Er stonden heel veel flamingo’s in ondiep water bij Portimao. Meerdere mensen onderweg deze reis hadden deze camping aanbevolen. De camping is behoorlijk vol, we konden kiezen uit 3 plekjes. De camping ligt buiten de bebouwde kom, is groot, staat helemaal vol, heeft veel bezette huisjes, heeft een buiten- en binnenzwembad, Fitnesruimte, aktiviteiten programma en een restaurant en is voor dit seizoen erg duur. Vooruitbetalen is normaal bij de meer commerciele campings.

In Portugal testen ze elke maandag rond de middag de (lucht)alarm sirene, elke keer weer even schrikken.

We zijn naar het 3 km verder gelegen Praia de Luz gefietst, een klein dorp met een strand en een soort boulevard met restaurantjes. De fietsondersteuning stopte er opeens mee toen we de heuvel opreden. Na wat gepruts deed ie het gelukkig weer. Een Engels echtpaar vertelde dat andere jaren in dit seizoen de horeca gesloten was, maar nu was er veel open en de terrasjes goed bezet. Hier bloeit de mimosa nog volop, het lijkt wel een andere varieteit dan in het binnenland.

Dinsdag 8 maart 2022: Ook vandaag een zonnige dag, al blijft de wind erg koud. Aan het douche water op deze camping zit een vieze geur, de was doen stellen we nog maar even uit. Drinkwater tanken we ook maar even niet. Op de camping overwinteren enorm veel Duitsers en Engelsen, de overige west- en noord europese nationaliteiten zijn wat minder massaal vertegenwoordigd.

We zijn naar het 7 km verderop gelegen Lagos gefietst. Een aardig oud stadje met een enorme jachthaven. De overdekte markt werd verbouwd, de kerkjes waren gesloten en de ingang van het stadsmuren konden we ook niet vinden. Het was wel gezellig druk in de smalle straatjes. We hebben een tosti als lunch gegeten in een bijzonder leuk sap-cafeetje. Ze verkochten alle soorten vruchtensapjes, maar ook thee, koffie, bier en wijn. Het meubilair bestond uit een bijeengeraapt of zelf geknutseld rommeltje, een gezellig gevoel gaf het wel.

Een mooi gebouw is het Forte do Pau da Bandeira, gelegen aan het einde van de lange boulevard en nabij de haven. Het fort, dat gebouwd werd aan het einde van de 17e eeuw, diende ter verdediging van de toegang tot de pier en het oostelijke deel van de stadsmuur. Maar ook dit was helaas gesloten toen wij er waren.

Er liggen meerdere mooie strandjes, vaak omringd door rotsen.

Terug op de camping nog even buiten kunnen zitten.